reklama

Lesníci sa snažia zvaliť vlastnú vinu na medvede

Nedávno prebehla médiami správa, v ktorej lesníci tvrdia: "Ochrana premnožených medveďov narušuje biologickú rovnováhu v prírode. Z lesov v prísne chránených lokalitách zmizli mravce, ktoré sú okrem iného, dôležitou súčasťou potravinového reťazca pre chránené vtáctvo. Pre medvede sú mravce vyhľadávanou pochúťkou. K týmto záverom dospeli lesníci z Liptova." (Zdroj: archív STV)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (69)

S malou dušičkou som sa vybral do lesa zistiť, čo to tie medvede zase vystrájajú. Dosť, že v nich každý poľovník vidí chodiacu prachovku, ešte sa chcú zviditeľniť aj tým, že nám požerú všetky mravce. Tak to už je priveľa aj na mňa.

Ešte predtým, než som vyrazil, som zalovil v archíve, aby som našiel fotografie rozhrabaných mravenísk z minulosti. Konkrétne som také našiel zo dňa 26. apríla roku 2008 a 10. mája 2008. Fajn, bolo rozhodnuté, ide sa tam.

Bolo krásne slnečné jesenné ráno, vonku bola nádherná inverzia. Hneď prvé mravenisko, ktorého miesto som si pamätal, svedčilo o tom, že som na teritóriu medveďa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Napriek zjavnému ataku medveďa mravce prežili:

Obrázok blogu

Odľahlo mi a bol som zvedavý, čo bude ďalej.

Obrázok blogu

Tomu, že som na správnom mieste, nasvedčovali i vyhrabané plásty ôs.

Obrázok blogu

Nasledovalo ďalšie mravenisko. Zle je, toto som si pamätal ako medveďom nedotknuté.

Obrázok blogu

Uff, vydýchol som si, žijú.

Obrázok blogu

Nasledovalo ďalšie...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

a ďalšie...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

a ďalšie...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

a ďalšie...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

A dalo by sa takto pokračovať. Ja som bol ale najviac zvedavý na tie, ktoré na jar roku 2008 vyzerali nasledovne:

Obrázok blogu


Fotografia z 26. apríla 2008

Obrázok blogu


Fotografia z 26. apríla 2008

Obrázok blogu


Fotografia z 5. mája 2008

Obrázok blogu


Fotografia z 26. apríla 2008

Obrázok blogu


Páchateľ bol zrejmý (Fotografia z 26. apríla 2008)

Rozhrabané mraveniská vyzerajú v súčasnosti nasledovne:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Je zjavné, že sa im medveď nevyhol a navštívil ich aj tento rok, naposledy zrejme nedávno. Ale výraznejšie im neublížil. Pôsobili omnoho zdravšie ako bezprostredne po minuloročnej medvedej návšteve.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Čo dodať na záver. Lokalitu, ktorú som "preskúmal", navštevujem už rádovo desiatky rokov. Mraveniská a medvede sú tam, odkedy si pamätám. Skontroloval som približne jedenásť veľkých mravenísk a napriek pravidelno nepravidelnému hosťovaniu medveďov som nezaznamenal za tie roky žiadny úbytok. Jedno však majú všetky tie mraveniská spoločné a to, že sa nachádzajú na slnečnom okraji lesa. A keďže je jeseň a v čase mojej poslednej návštevy bolo len pár stupňov nad nulou, prejavoval sa výraznejšie i fakt, že mraveniská prehriate slnkom vykazovali oveľa vyššiu aktivitu, ako tie, ktoré boli práve v tieni stromov. Je to jasne vidieť aj z mojich fotografií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak mi nedá nespomenúť vyjadrenie ochranárov:

"Početnosť niektorých druhov mravcov znižuje predovšetkým komerčné lesníctvo tým, že sa pestujú husté lesy, kde na pôdu dopadá málo svetla a navyše sa v lesníctve stále častejšie stretávame s použitím jedovatých chemikálií".
Ing. Erik Baláž - Lesoochranárske zoskupenie VLK.
(Prebraté zo správ STV, zo dňa 29.9.2009)

Milan Hraško

Milan Hraško

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tulák túlajúci sa prírodou obťažkaný fotoaparátom.Anketa od BlueBoard.cz Zoznam autorových rubrík:  PrírodaFotografieOchrana prírodyFretkyCestovanieZo životaTechnika

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu